tirsdag, januar 02, 2007

opdatering, 8 mdr

Så er Anna 8 måneder i morgen. Tiden går. Hun kravler rigtig nu, meeeen der er ikke grund til sådan at bevæge sig rundt uden grund. Motivationen kan være, at hun gerne vil have noget mad, jeg sidder med, eller at hun vil op og bæres. Hvis hun leger med et stykke legetøj, som triller uden for rækkevidde, kravler hun ikke efter det. Hun ser bare lidt på det, og tænker ligesom "Nå, så kan jeg ikke nå det mere. Så finder jeg bare noget andet". Når hun kravler, brokker hun sig højlydt. Det er jo også det mest aktive, hun har kunnet være indtil nu, og man kan høre, at hun pruster og stønner ved anstrengelserne. Begge hendes knæ er også helt blå og gule.
Det har haft stor indflydelse på hendes appetit, at hun sådan kan bevæge sig rundt. Hun spiser meget mere og meget oftere end før. Faktisk er hele hendes rytme blevet ændret, og det tager lige lidt tid for mig at finde ud af, hvordan hendes nye behov er. Når hun græder er det svært at vide, om hun er sulten, træt eller keder sig. Jeg må prøve mig frem, men hun bliver meget frustreret, hvis jeg ikke forstår hende. Og det kan man jo godt forstå. Samtidig har hun også lidt separationsangst - det er vist meget normalt i hendes alder, men ret anstrengende. Jeg må ikke forlade hendes synsfelt, så græder hun. Jeg tænker lidt, hvorfor hun dog ikke bare kravler efter mig, men det gør hun altså ikke.
En af de ting, der har ændret sig, er hendes søvnbehov. Hun sover stadig 12-13 timer om natten (desværre stadig med spisepauser), men kun to gange om dagen. Før sov hun tre gange. Til gengæld vil hun gerne lidt før i seng.
På fredag kommer sundhedsplejersken. Så skal Anna have lavet en såkaldt Boel-prøve, det er vistnok en prøve som tester om hendes udvikling er normal, og om alle hendes sanser er normale. Så det bliver spændende!